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Nation-wide teleconsultation service since 2002. Better results with significantly lower costsCliquez sur l'image pour l'agrandir

[accès libre/free] Nation-wide teleconsultation service since 2002. Better results with significantly lower costs

Timo Hakkarainen, Tuomas Harju, Lauri Toivonen // 5 p. // [résumé en français dans la "Description"]  A total of almost 250 practices, laboratories and hospitals networked with the university hospital affiliated specialists and over 25.000 specialist reports channeled annually entitles RemoteA Ltd to describe its operation a success story. A telemedicine service for rapid and cost-efficient diagnosis in the primary care with the support from consulting specialists over the Internet has been available since 2002 and it is now operational in three European countries. This article describes how the need for a telemedicine specialist consultation service was identified, explains how the service is implemented, presents how the service helps public health care to reduce costs and discusses the benefits gained. Key words: telemedicine; cardiology; Finland.

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Description détaillée

Depuis 2002, un service de télémédecine finlandais (www.remotea.com), dédié à la cardiologie, à l’apnée du sommeil et à l’hypertension, a mis en relation près de 250 centres de santé, laboratoires et hôpitaux avec des spécialistes, plus de 25 000 comptes rendus étant échangés chaque année. Permettant un diagnostic rapide et économique pour les soins de première ligne, il a été introduit au Royaume-Uni en 2011 et en Suède en 2013. Cet article décrit comment le besoin de téléconsultations de spécialistes a été identifié, explique comment ce service de santé publique a été implémenté, et en présente les avantages, notamment en termes de coûts. Mots clés : télémédecine ; cardiologie ; Finlande.